NAŠE ZÁZEMÍ A TECHNIKA

 

Požární technika byla v roce 1945 „dědictvím“ po odsunutých Němcích. V obci byly tři zbrojnice, které jsou nyní nahrazeny novými garážemi. Dvě z nich stojí doposud, jedna z nich je budova kadeřnictví, z druhé si nynější majitel udělal přístřešek pro automobil. V každé z těchto zbrojnic byla ruční stříkačka a jiný drobný materiál. V roce 1948 obdržel sbor starší motorovou stříkačku DKV. O něco později, roku 1950, obdržel sbor automobilovou stříkačku, které se říkalo „Anča“.

Roku 1951 bylo započato s výstavbou zbrojnice u budovy MNV, kde byla jedna klubovna a jedna garáž pro požární vozidlo. Na budově MNV byla namontována poplachová siréna. Neustále probíhala, později úspěšná, jednání o přidělení Hasičského domu. Rovněž bylo rozhodnuto zakoupit menší automobil Tatra 30 za 65 000 korun, které si sbor od členů vypůjčil. V roce 1956 se dokončuje úprava automobilu Tatra, který sloužil k přepravě osob. Staré vozidlo Praga, už dosloužené, bylo vyřazeno. V této době se také buduje podvozek na přepravu agregátu.

Později, roku 1961 je sboru přidělena nová stříkačka PS 8, která se mimo jiné osvědčila i na soutěžích. V roce 1963 byl vyřazen automobil Tatra a sboru bylo přiděleno další staré nákladní vozidlo Škoda 706. Po všechna dlouhá léta, kdy ve sboru sloužila tato stará požární technika, odpracovali na ní členové sboru velké množství brigádnických hodin k udržení její akceschopnosti. Zároveň byla na její údržbu věnována velká část finančních prostředků.

V roce 1968 byl sboru přidělen další starší nákladní automobil Praga RN, který používala civilní obrana v Šumperku. V roce 1973 byla sboru přidělena nová motorová stříkačka PPS 12, roku 1979 bylo sboru přiděleno zánovní požární vozidlo Avia 30. V pozdějších letech sbor vlastnil cisternovou automobilovou stříkačku Škoda 706 RTHP – CAS 25, od roku 2002 vlastní Tatru T-148 a roku 2004 sbor získal převodem od armády druhou Tatru T-148.

Při této příležitosti je potřeba podotknout, že tato veškerá požární technika si vyžaduje mnoho obětavé práce na zabezpečení její akceschopnosti a spoustu znalostí nejen z techniky. V roce 1977 vzala na sebe organizace velký úkol, a to adaptaci bývalého pohostinství na Dům požárníků. Členové sboru zde celkem odpracovali 6887 brigádnických hodin a přestavba byla dokončena koncem roku 1978, za velmi účinné pomoci MNV v Novém Malíně vybudovali členové sboru dílo v hodnotě cca 300 000 korun. O rok později začala výstavba garáží pro požární techniku ve dvoře Domu požárníků. Stavba pokračovala svižným tempem, takže již v roce 1979, tedy v roce zahájení stavby, byla hotová hrubá stavba, do té doby si vyžádala 1921 brigádnických hodin.

Je pochopitelné, že hasební technika po Němcích dosloužila. Z těchto důvodů musela být zakoupena postupně nová.

Bohužel je smutné, že i přes tuto snahu členů sboru udržovat techniku, i když je staršího data, stále provozuschopnou a akceschopnou, za nespočetné množství brigádnických hodin a finančních prostředků, děje se tak doslova „na koleně“. V současnosti má SDH k dispozici pouze garáž pro techniku. Zbrojnice po Němcích jsou zrušeny, „Dům požárníků“ je navrácen majiteli v restituci. V garáži si můžeme o hygieně a nějakém sociálním zařízení nechat jen zdát, slibovaná přístavba padla, stejně jako návrhy na výstavbu nové zbrojnice. Areál u cihelny, který využíváme k tréninku, k pořádání soutěží a různých akcí pro děti, a který je mimochodem považován za jeden z nejhezčích hasičských areálů v okrese, kde se na jeho zvelebení odpracovalo nepočítaně brigádnických hodin, také není náš, a můžeme poděkovat pouze majiteli cihelny, že nás tam za symbolickou cenu stále ještě trpí.

V součastnosti máme opravené garáže a přistavěné zázemí pro jednotku a sbor dobrovolných hasičů.

 

 

 

CAS 30/8500/500 - S 2 VH TATRA T815-2 6 x 6.2

Cisternová aoutomobilová stříkačka na podvozku TATRA TERRA T815-2 6 x 6.2, schopné provozu na všech silnicích a částečně i mimo silnice

Technické údaje:

Celková hmotnost vozidla 26 000 kg
Délka (bez lanového navijáku)/Šířka/Výška 9 270 mm*/2 550 mm/3 000 mm*
Výkon motoru/Emisní norma 325 kW/1 800 min-1/Euro 5
Převodovka manuální
Nádrž na vodu / Nádrž na pěnu / Materiál 8 500 l/500 l/nerezová ocel
Čerpací zařízení - jmenovitý průtok vody 3 000 l/min / 1,0 MPa
Vysokotlaký systém - jmenovitý průtok vody 250 l/min / 4,0 MPa
Posádka 1+5
Nadstavba šroubované z hliníkových profilů, s nalepenými hliníkovými deskami
Schopnost fordingu až 1200 mm

  

 

 

CAS 32 TATRA T-148

 

Cisternová automobilová stříkačka T 148 CAS 32 se skládá z podvozku TATRA T 2–148 PP5 6×6.2 a speciální účelové nástavby, která je tvořena čerpacím zařízením, nádrží na vodu a pěnidlo a úložnými prostory pro požární příslušenství. Díky velké zásobě vody, výkonnému čerpadlu a vynikajícím jízdním vlastnostem je vozidlo určeno především k hašení požárů v nepřístupném terénu a na místech s nedostatkem vody.

 

Technické údaje:

Motor

Typ: T 2–928 1E
Vznětový, čtyřdobý, vidlicový, vzduchem chlazený osmiválec, s přímým vstřikem paliva.
Počet válců: 8
Vrtání/zdvih: 120/140 mm
Zdvihový objem: 12 667 cm3
Výkon: 157 kW / 2000 min-1
Točivý moment: 814 Nm / 1200–1400 min-1

Převodovka

mechanická, 10-ti stupňová se synchronizací (kromě 1. stupně a zpětného chodu). N a R chod se řadí elektropneumaticky s předvolbou.

Podvozek

Koncepce TATRA s centrální nosnou rourou a nezávisle zavěšenými polonápravami.
Přední náprava hnaná, řiditelná, odpružená torzními tyčemi a teleskopickými tlumiči.
Zadní nápravy hnané, odpružené listovými pružinami.

Požární nástavba

Jmenovitý výkon čerpadla: 3200 l/min (při 0,8 MPa a sací výšce 1,5 m)
Objem nádrže na vodu: 6000 l
Objem nádrže na pěnidlo: 600 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 8670 mm
Šířka: 2500 mm
Výška: 2750 mm
Provozní hmotnost: 11 210 kg
Celková hmotnost: 18 530 kg

 

AVIA A31

 

Dopravní automobil DA12 Avia A31 (nové označení DA8 Avia) je požární automobil, určený pro přepravu požárního družstva s příslušenstvím potřebným k provedení požárního zásahu cizích zdrojů hasicích látek. Automobil sestává z podvozku Avia A31K (licence francouzské firmy Renault-Saviem) s budkou řidiče pro 3 osoby a samostatné skříňové karoserie, kde je v přední části kabina pro mužstvo, vytápěná nezávislým topením. Část karoserie za kabinou mužstva je upravena pro uložení technických prostředků a příslušenství včetně motorové stříkačky PS 12 R1.

 

Technické údaje:

Podvozek

Typ: Avia A31

Pohonná jednotka

Typ motoru vznětový, čtyřdobý, vodou chlazený čtyřválec
Výkon motoru: 60 kW/3000 min-1
Objem motoru: 3 596 cm3
Převodovka: 5 stupňů vpřed, 1 vzad
Objem palivové nádrže: 70 l
Maximální rychlost vozidla: 90 km/h

Kabina

Řidiče
Typ: čelní pevná dvoudveřová
Počet míst k sezení: 1+2
Mužstva
Typ: dvoudveřová
Počet míst k sezení: 6
Celkem míst k sezení: 9 Technické údaje
Rozměry vozidla
Délka: 5 610mm
Šířka: 2 230 mm
Výška: 2 675 mm
Hmotnosti vozidla
Pohotovostní: 4 350 kg
Užitečná: 800 kg
Celková: 5 150 kg
Nástavba
Materiál: Ocelový rám, oplechování plechem pomocí nýtování, podlaha dřevěná
Výbava agregáty
Přenosná motorová stříkačka PS 12 R1
Jmenovitý průtok: 1 200 l/min Jmenovitý tlak: 0,8 MPa
Výbava technickými prostředky
Vozidlo je vybaveno základní požární výbavou jako jsou hadice (B,C,D), savice a armatury dle platného znění zákona pro tento typ DA

 

 

Ford Transit + vlek

 

Dopravní automobil Ford Transit (nové označení DA9 Ford Transit) je požární automobil, určený především pro přepravu požárního družstva. Automobil sestává z podvozku Ford Transit pro 9 osob. Část karoserie slouží pro uložení technických prostředků a příslušenství včetně motorové stříkačky PS 12.

Za Ford Transit lze připojit vlek, který slouží k přepravě technických prostředků a příslušenství potřebné pro zásah.